نازل پلکانی برج خنک کننده

نازل پلکانی اورفیس کولینگ تاور

نازل پلکانی در برج خنک کننده یکی از انواع افشانک در کولینگ تاورهای بتنی و فایبرگلاس به شمار می آید که به نام “نازل اوریفیس” نیز شناخته می شود. این وسیله یکی از اجزای اصلی سیستم توزیع آب داغ بر روی پکینگ مدیا در برج های خنک کن بشمار می‌رود. به عبارتی دیگر نازل پلکانی با ایجاد مقطع کوچک تر در جریان آب سبب پاشش آب گرم با شعاع معین بر روی سطوح خنک کننده می گردد. این مدل نازل در دسته بندی افشانک های تحت فشار قرار می گیرد و از طرفی در داخل خود یک توربولاتور جهت ایجاد تلاطم در سیال دارا است. افشانک اوریفیس کولینگ تاور در گروه تحت فشار قرار دارد. دارای دو قسمت مقطع پلکانی یا استاتور و بخشی بنام پروانه یا روتور که وظیفه گردش دایره ای شکل ریز قطرات را برعهده دارد. قیمت نازل پلکانی برج خنک کننده به متریال آن، سایز و درصد خلوص مواد بکار رفته در آن بستگی دارد. جهت نصب آن باید از بست کمربندی و واشر یا نوار تفلون آب بند استفاده نمود. وظیفه اصلی آن اتمیزه کردن سیال و پاشش آن بر روی سطوح خنک کاری دستگاه است.


نحوه عملکرد نازل پلکانی 

سازندگان برج خنک کننده افشانک اوریفیس در برجهای خنک کننده در قسمت فوقانی بر روی لوله های تقسیم کننده آب قرار می دهند. به عبارتی دیگر این نازل در بالاترین بخش با هدف پاشیده کردن جریان آب به قطرات کوچک تر و توزیع آن بر روی پکینگها در کولینگ تاور قرار داده می شود. این نازل جهت پاشش آب نیازمند فشار مشخصی بوده که عمدتاً در کاتالوگ های تولیدکننده این محصول میتوان مشخصات آن را پیدا نمود. قطره های آب از خروجی نازل هر کدام وابسته به بخش خروجی تحت یک زاویه متفاوت از افشانک خارج شده و اینگونه یک شعاع پاشش بر روی پکینگ مدیا شکل می گیرد. مهندسین مکانیک جهت افزایش راندمان کولینگ تاور قالباً از همپوشانی جهت جلوگیری از بوجود آمدن فضای خالی (void space) استفاده می‌کنند.


انواع نازل پلکانی بر اساس متریال

1-نازل پلی پروپیلن:

پر کاربردترین گونه در ساخت این کالا با توجه به بالا بودن دما پلیمر PP یا اصطلاحاً پلی پروپیلن می باشد. این ماده پلاستیکی علاوه بر داشتن تحمل دمایی قالبیت اسیدشویی نیز دارد. لازم به ذکر است که مواد گرانول این پلیمر نیز میتواند در دو گرید سفید شفاف مواد نو و یا گرید مشکی مواد کهنه ارائه گردد. بر اساس درخواست مشتری عزیز امکان عرضه هر دو درجه و یا گریدهای دیگر نیز قابل دسترسی خواهد بود.

نازل اوریفیس پلکانی برج خنک کننده

2-نازل پلی ونیل کلرید:

PVC که به آن پلیمر سبک نیز می گویند یکی از مرسوم ترین پلاستیکها در ساخت قطعات کولینگ تاور محسوب می شود. این پلیمر بدلیل صرفه اقتصادی و همچنین سبک بودن از مزایای ویژه ای در تولید برخی از اجزای برج خنک کننده را داراست. در واقع نازل PVC با داشتن تحمل دمایی 60 درجه سانتیگراد و وزن بسیار کم فشار کمی را به لوله های تقسیم آب وارد می نماید. 

مطالب مشابه در سایت تهویه دماگستر: افشانک کولینگ تاور


مشخصات و ویژگی های نازل برج خنک کننده پلکانی

  • سایز ورودی جریان آب: 2/1-2 و 3 اینچ
  • سایز دهانه خروجی: 34 میلی متر
  • متریال سازنده نازل پلکانی: ABS، پلی پروپیلن و گرانول های اتیلن سنگین
  • دمای کار بدون دفورمگی و تغییر شکل بین 60 تا حداکثر 90 در جه سانتی گراد در گرید های PP
  • دارای قابلیت اسید شویی یا سیستم آنتی کلاگ، مقاوم در برابر آبهای سخت با میزان آلایندگی نرمال
  • در دسته بندی دوشهای دایره پاش قرار دارد.
  • نوع اتصال به شبکه انتقال آب در کولینگ تاور: رزوه داخل
  • شعاع پاشش و همپوشانی یا به عبارتی اسپری سیال: 24 الی 28 اینچ
  • فشار کاری استاندارد جهت اتمیزه و پاشش مناسب قطرات: 1.2 الی 1.8 بار

جهت دریافت اظلاعات بیشتر و استعلام قیمت نازل اوریفیس برج خنک کننده با کارشناسان تهویه دماگستر تماس حاصل فرمایید.

مطلب مفید در سایت دماگستر: نازل پروانه ای