نازل مرحله ای 

نازل مرحله ای یا فانوسی

نـازل مرحـله‌ای یا توربو نازل برج خنک کننده یکی از قطعات کولینگ تاور بشمار می‌رود که وظیفه پاشش و اتمیزه کردن جریان سیال را بر عهده دارد که به آن افشانک فانوسی نیز می‌گویند. توربو نازل فانوسی انواع مختلفی دارد ولیکن پرمصرف ترین آنها نوع سه مرحله ای می‌باشد. در واقع نام نازل مرحله ای از مراحلی که آب به صورت چتری در می آید برگرفته شده است. نازل مرحله ای در دسته افشانک های دایره پاش و ثقلی به شمار می‌رود که قالباً با اعمال فشار وزن آب بر روی مقاطع مخروطی شکل آب را به صورت دایره هایی با شعاع مشخص در می آورد. این تیپ نازلها در انواع برج های خنک کننده فایبرگلاس (FRP)، بتنی و حتی گالوانیزه مورد کاربری قرار می‌گیرد. متریال افشانک مرحله ای عموماً از پلیمرهای پلاستیکی همچون پلی اتیلن به رنگ های سفید و مشکی تولید می‌شوند. 


نحوه عملکرد نازل مرحله ای در کولینگ تاور 

نازل کولینگ تاور با تغییر نسبت سطح مقطع ورودی و خروجی سبب افزایش سرعت، کاهش فشار و پاشش ریز قطرات بر روی سطوح خنک کننده نظیر پکینگ یا کویل در برج های مدار بسته می‌گردد.قیمت نازل پلکانی برج خنک کننده به عوامل متعددی چون، جنس، کیفیت و سایز تولیدی بستگی دارد. جهت نصب آن از ساختار رزوه ای و بست کمربندی استفاده می‌شود. نازل مرحله ای برج خنک کننده را اصطلاحاٌ افشانک فانوسی یا توربو نازل می‌نامند. جریان آب خروجی از سطح مقطع نازل فانوسی از سه مرحله عبور می‌کند. مطالب مشابه: انواع نازل کولینگ تاور 

نازل مرحله ای کولینگ تاور

سیال در هنگام عبور از هر مرحله در توربو نازل کولینگ تاور دچار فرآیند اتمیزه خواهد شد. در ادامه ریز قطرات بر روی سطح تبادل انرژی یا همان پکینگ در سیستم های مدار باز یا کوئل در ماشین های سرمایشی مدار بسته پاشیده می‌شوند. نازل مرحله ای برج خنک کننده بوسیله یک اکستنشن و یک بوشن به انشعابات آن متصل میگردد. جهت انجام عملیات اسید شویی پیشنهاد میکنیم تمامی قطعات جانبی اعم از بوشن ها با متریال پلی پروپیلن توسط تولید کننده طراحی گردد. نازلهای مرحله ای اکثراً با ارتفاع زیاد نسبت به پکینگ مدیا نصب می گردد و الزاماً رعایت حداقل فاصله 60 سانتیمتر الزامی است. در اکثریت برجهای بتنی نیز که ارتفاع دستگاه زیاد بوده قاعدتاً این تیپ آبپاش استفاده بسزایی دارد. 


مشخصات فنی توربو نازل برج خنک کننده

  • اسامی: مرحله‌ای، فانوسی، توربو نازل
  • سایز دهانه ورودی:  2/1-1 اینچ
  • قطر دهانه خروجی پاشش آب: 22 میلی متر
  • نحوه اتصال به انشعابات برج خنک کن: بصورت رزوه بیرون می‌باشد.
  • نوع توزیع قطرات: حالت دایره پاش بوده و در رسته عمود پاش ها قرار دارد.
  • متریال سازنده: عمدتاٌ ABS و در برخی موارد جهت بالا رفتن تحمل دمایی و اسیدشویی پلی پروپیلن استفاده می‌شود.
  • فشار کاری مناسب جهت رسیدن به همپوشانی مطلوب: 1.5 الی 2 بار می‌باشد.
  • شعاع پاشش آب وابسته به میزان دبی و فشار: بین 35 الی 40 سانتی متر در حالت استاندارد

جهت دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان مجموعه تهـویـه دمـاگـسـتر در تماس باشید.

لینک مفید: نازل مربع پاش