نازل ایرواشر

انواع نازل ایرواشر

نازل ایرواشر (air-washer nozzle) که به آن نازل آبپاش یا فوگر نیز می‌گویند با هدف توزیع و پاشش آب جهت افزایش رطوبت در هوا در هواسازها و ایرواشرها بکار برده می‌شود. نازل های ایرواشر انواع مختلفی دارند از چپقی گرفته تا حلزونی و مهپاش از رایج ترین مدل های این تجهیز به شمار می‌روند. نازل در ایرواشر آب را به صورت قطره های ریز و اصطلاحاً مه در می آورند تا هوا با رطوبت نسبی معین تولید گردد. در واقع آبپاش ها در ایرواشر و هواساز میزان معینی از رطوبت نسبی را وارد سیال هوا می‌کنند. هدف دیگر این نازلها شستشوی هوا و زدودن آلاینده های موجود در آن با ارتباط مستقیم با آب است. هر نازل در ایرواشر نیازمند دبی و فشار استاندارد بوده تا آب را با اندازه ای مناسب در تماس سیال هوا قرار دهد.


انواع نازل ایرواشر

 

1-نازل طرح بیل:

یکی از مرسوم ترین انواع مدل آبپاش در ایرواشر نازل طرح بیل یا چپقی سر استیل نام دارد. این افشانک بواسطه ایجاد جریان چتری مهپاش قالباً به صورت رزوه ای یا دنده ای به رابط کمربندی متصل میشود. سایز این نازل 1 اینچ معادل 32 میلی متر می باشد. نازل طرح بل علاوه بر ایرواشر و هواسازهای رطوبت ساز در انواع کولینگ تاور نیز بکار می رود. دبی مورد نظر و فشار لازم و سایر الزامات طراحی این نازل را می توانید در صفحه ذیل جویا شوید.

نازل طرح بیل

2-نازل چپقی با رابط فلزی:

پرکاربرترین نازل امروزه در ایرواشر این تیپ افشانک مهپاش بوده است. نازل چپقی با رابط فلزی به لوله های عموماً با سایز 40 و 50 و 63 متصل می شود. رابط فلزی عمدتاً بر اساس سایز لوله و سایز نازل طراحی می گردد. سایز این نازل 3/8 اینچ و 5/8 اینچ و 1/2 اینچ می باشد. این فوگر بخاطر داشتن جریان ریزشی بارانی بیشتر در هواسازهای هایژنیک مورد کاربرد قرار می گیرد. جهت نصب این نازل عمود بر سوی گذر هوای داخل کانال هواساز می باشد.

3-نازل چپقی فشاری:

این گزینه تشابه زیادی با نوع دوم دارد و تفاوت اصلی آنها در نحوه اتصال است. این مهپاش بواسطه سوراخ های متناسب با سایز لوله درون لوله قرار می گیرد و توسط واشرهایی آببند می گردد. سایز 1/8 اینچ و 3/4 اینچ و 1/2 اینچ پر استفاده ترین اندازه های این محصول بشمار میرود. متریال ساخت این نازلها پلیمرهای سبک و مقاوم همچون PE – PA – PP (پلی پروپیلن – پلی آمید – پلی اتیلن) میباشد.

مطلب مفید: نازل برج خنک کن


متریال ساخت نازلهای ایرواشر 

1-پلی ونیل کلراید: PVC در جاهایی بکار می رود که ماهیت آب نرم و بدون اسیدته بوده و دمای بالایی نیز نداشته باشد.

2-پلی پروپیلن: پلیمر PP قاعدتاً در شرایط آب های سخت و پر رسوب با اسیدیته بالا ( PH کمتر از 7) مورد استفاده قرار می گیرد.

3-پلی آمید: PA این پلیمر سبک نیز در شرایطی که آب با فشار بالا در دسترس باشد در ساخت نازل می تواند کمک بسزایی بنماید.

4-پلی اتیلن: اخرین متریال که توسط سازنده ممکن است در دستور ساخت قرار گیرد PE بوده که فقط تحمل دمایی بالایی دارد و نسبتاً نرم است.